U bent hier

Een goede klantcase is goud waard!

Laatst hoorde ik van een ondernemer dat hij door de inzet van Google Ads allerlei mails en telefoontjes kreeg met vragen waar hij helemaal niet op zat te wachten. Het kostte hem vooral tijd om iedereen netjes te antwoorden en leverde geen klant op. Ik vroeg hem of hij dacht dat klanten zijn dienstverlening zouden afnemen puur op basis van een advertentie. Toen was het even stil.

Goed gevoel

Adverteren bij dienstverlening blijkt vaak niet effectief. Je potentiële klanten willen namelijk, voor ze met je in zee gaan, graag van iemand horen dat jij goed bent. Ze willen een goed gevoel bij je hebben. Maar hoe zorg je dat je potentiële klanten dat krijgen? Je kunt moeilijk alle leden van je doelgroep zelf benaderen. Bovendien is het veel sterker als een ander positief over je werk spreekt dan wanneer je dat zelf doet.

Klantervaringen

Heb je tevreden klanten? Vraag ze dan of je hun ervaringen mag delen met een citaat (quote) of een mooi klantverhaal (klantcase). Plaats deze op je website en bijvoorbeeld in je nieuwsbrief en verwijs ernaar op LinkedIn en andere social media. Wees je wel bewust dat de kwaliteit van het verhaal afstraalt op jouw dienstverlening. Dus ben je zelf geen sterke schrijver, laat het dan een ander doen.

Juiste vragen, goed verhaal

Met de juiste vragen kun je precies achterhalen welke behoefte of welk probleem een klant had en wat je als ondernemer of organisatie hebt kunnen betekenen in de oplossing ervan. Een mooi en concreet verhaal over een tevreden klant is goud waard. Ik vind het heerlijk werk om dat mooie verhaal naar boven te halen en te schrijven. Voor CPS Onderwijsontwikkeling en advies schreef ik bijvoorbeeld een klantcase over over hun begeleiding van een school bij het verbeteren van het taalbeleid.