Sinds de coronacrisis hebben ondernemers het zwaar. Ook ik in eerste instantie. Een mooie schrijfopdracht bij een klant ging prompt niet door. Een kennismaking werd uitgesteld. De deur moest dicht voor mijn kleur- en kledingklanten. Maar vanaf mei trok het weer aan en schreef ik weer websites, artikelen en blogs. Nu, in de tweede lockdown, vroeg ik me af hoe zwaar mijn collega-ondernemers het eigenlijk hebben.
Enquête onder bijna 100 ondernemers
Hoe vergaat het de bijna 100 ondernemers van mijn broodfonds en van Voortuin Netwerk? Ik besloot een enquête te houden onder de leden. Van de 96 ondernemers vulden 57 de vragenlijst in: een respons van bijna 60%.
7% heeft omzetstijging
Ruim de helft van de bevraagden bleek niet of nauwelijks last te hebben van corona. 7% van de respondenten gaf aan zelfs meer omzet te draaien, mede dankzij of ondanks de pandemie. Een loopbaanadviseur kreeg bijvoorbeeld veel meer klanten door de subsidie op ontwikkeladvies vanwege corona. En een ondernemer in software development vertelde dat corona ook voor zijn bedrijf begrijpelijkerwijs meer positieve dan negatieve gevolgen heeft.
Veel omzetverlies bij 10%
10% van de ondervraagde ondernemers heeft echter meer dan de helft van de omzet verloren door corona. Eenzelfde percentage heeft tot 25% omzetverlies. Een kwart van de ondernemers zwerft daartussen met ook veel tijdelijke omzetverliezen: alleen in het begin of juist alleen de laatste tijd. Of alleen tijdens de lockdowns en tussendoor niet of nauwelijks.
Sluiting grootste oorzaak
Van de 45% die wel last heeft van corona, komt dat bij meer dan de helft (60%) doordat ze hun product of dienst niet mochten leveren door de maatregelen: winkels en horeca moesten dicht en contactberoepen moesten hun werkzaamheden staken. 40% van degenen die last hebben van corona heeft omzetverlies, omdat er minder producten of diensten worden afgenomen door vermoedelijk corona. Goed nieuws: de ziekte corona zelf heeft geen enkele ondernemer zodanig geveld dat hij daardoor zijn bedrijf niet of minder goed kon uitvoeren.
Ik kan geen rijles geven tijdens de lockdown en mijn wachtlijst groeit.
Creatieve oplossingen
Veel ondernemers handhaven hun omzet door aanpassingen in hun bedrijfsvoering. Workshops en consulten worden online aangeboden, winkels verkopen via webshops en er zijn ondernemers die tijdelijk in loondienst zijn gaan werken.
Ik houd mijn hoofd boven water met werk via een uitzendbureau.
33% vroeg steun aan
Van de ondernemers met omzetverlies door corona, blijkt een derde overheidssteun te hebben aangevraagd. Een kwart daarvan heeft de bijdrage weer grotendeels teruggestort, omdat het toch niet nodig bleek. Van de tweederde die geen steun aanvroeg, gaf de helft aan dat er geen steun voor hun situatie beschikbaar was. Daaruit zou je kunnen concluderen dat zij wel steun zouden willen.
Conclusie
Al met al een heel wisselend beeld. ‘Ondernemers hebben het zwaar door corona.’ kun je in zijn algemeenheid dus niet zeggen. Volgens mijn onderzoek heeft een klein aantal ondernemers, 10% van de ondervraagden, het echt zwaar, 35% heeft last en 55% heeft niet of nauwelijks last van corona. En ik? Ik kreeg deze week zowaar twee nieuwe opdrachten .